czwartek, 29 sierpnia 2013

"Dziwne losy Jane Eyre" Charlotte Bronte


Powieść, zaliczana do szczytowych osiągnięć literackich epoki wiktoriańskiej, opowiada o losach ubogiej dziewczyny, która zmaga się z ograniczeniami narzuconymi przez płeć i pochodzenie, oraz o trudnej, na pozór niemożliwej do spełnienia miłości. Ta doskonale napisana książka, odznaczająca się zarówno przenikliwością psychologiczną, jak i siłą wyrazu, do dziś pozostaje dziełem niezwykle oryginalnym. Autorka, Charlotte Brontë, kreśląc obraz wielkiej namiętności, nie odwołuje się - co rzadkie w ówczesnej literaturze - do zasad moralnych i nie utożsamia ich z konwenansami, lecz kładzie nacisk na przymioty serca. 





Chciałabym kiedyś przeżyć taką miłość. Ale skoro muszę jeszcze na nią zaczekać postanowiła umilić sobie czas oczekiwania powieścią jednej z sióstr, tej najstarszej- Charlotte Bronte.
Wspaniała, po prostu zachwycająca opowieść o miłości w XIX Anglii. Losy Jane Eyre, które powinny być wzorem dla współczesnych pisarzy. Takich romansów jest niestety niedużo. Ponadczasowych, które zasługują na niekończącą się sławę.
Bardzo mnie jednak razi nazwa tej książki. Bo nie nazwałabym losów tej młodej kobiety "dziwnymi". To pojęcie jest tu trochę na wyrost. Co do dzieła pani Bronte, mogę jedynie powiedzieć że jestem pod dużym wrażeniem jej talentu. Obrazy które wyrysowała w mojej wyobraźni pięknymi opisami zostaną tam jeszcze na bardzo długo. Spędziłam z tą książką wiele wspaniałych chwil. Spodziewałam się dzieła sztuki, i to właśnie otrzymałam.
Polecam powieść, każdemu kto lubi klimat XIX wieku, ale i tym którzy chcą przeczytać klasyczny, lecz nie sztampowy romans. 
Polecam również film nakręcony na podstawie tej powieści pt. "Jane Eyre". Jest bardzo dokładny, przez to godny zainteresowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz